Followers

Thursday, May 07, 2009

SPAGHETTI CARBONARA

Spaghetti sebenarnya bukanlah "my cup of tea". Namun demikian, sesekali makan tu OK jugaklah. Kalau diberi pilihan saya lebih gemar kpd spaghetti yang berasaskan tomato. Itu pun kalau saya yg buat sendiri, saya mesti 'pedaskan' rasanya. Kalau tak, mcm kurang 'kick' lerr. Thats's my sincere opinion.

Minggu lepas, saya berpeluang ke Pastamania bersama isteri dan anak2 gadis saya. Maklumlah, kat Singapore, hanya baru-baru ni saja Pastamania mendapat sijil 'halal'. Orang rumah dan anak-anak mencuba Spaghetti Crayfish, Carbonara & Marinara. Me? Nasib baik saya tak order. I just ate the garlic bread. Billnya hampir mencecah $60, tapi kami semua berpendapat "it's money not really well spent!" All the spaghettis were 'so-so'. The carbonara sauce were thin while the other tomato-based sauce were plain simple with not much taste. Or perhaps , they're not to our taste.

Bila saja keluar restoran, kebetulan ada pulak "pasar malam" kat kawasan tu. So, heheh, saya pun beli "burger special", wadeh & kropok lekor. Aduhh....nyaman...

Berikutan dgn itu, anak saya request buat spaghetti sendiri - Spaghetti Carbonara. Selepas, membelek2 beberapa resipi dan setelah membuat sedikit olahan, hari ni selepas pulang dari pejabat, saya pun terus ke dapur 'menjalankan tugas'!

Kebetulan, anak bujang saya (yg pernah bekerja sebagai part-time cook di Cafe Too Hot ) ada di rumah. Dia pun memberi sedikit idea/tips tentang cara dia menyiapkan spaghetti di cafe dulu. Berikut adalah resipinya yg saya rasa agak mudah utk diikuti.




SPAGHETTI CARBONARA

Bahan-Bahan
400–500 gm spaghetti
secukup air utk merebus spaghetti
1 sudu minyak masak atau minyak zaiton

Didihkan secukup air dalam periuk besar dan bubuh spaghetti bersama minyak masak. Masaklah sehingga ia lembut (kira-kira 13-15 minit). Kemudian buang airnya dan bilas spaghetti dgn air sejuk (air paip jer ok) lalu toskan. Ketepikan.

Bahan- Bahan Sos
2 sudu besar minyak zaiton atau mentega
1 biji bawang besar (saiz sederhana) - dihiris
2 ulas bawang putih (tumbuk)
300–400 gm isi ayam – dihiris (anak saya rekomen gunakan “turkey strips” –hirisan isi ayam belanda)
1 tin krim segar (170 gm) -saya gunakan Nestle cream }
250-300 ml air } ..disatukan
2 biji telur ayam (dikocok sedikit)
2 tin sos Carbonara Mushroom jenama “Prego”
2-3 sudu besar parutan keju Parmesan
8-10 biji cendawan shitake segar (atau cendawan butang dlm tin) – dihiris
beberapa hirisan lada benggala merah/hijau (capsicum)-ni saranan anak saya
secukup lada putih serbuk
garam secukup rasa

Cara Memasak Sos

Panaskan minyak zaiton atau mentega dalam periuk sederhana. Tumis bawang putih dan bawang besar hingga separuh layu. Kemudian, masukkan isi ayam dan masak sebentar.

Seterusnya, bubuh campuran air dan krim segar dan terus kacau. Masukkan pula sos Carbonara Mushroom, cendawan shitake, dan lada benggala. Teruskan kacau sehingga sosnya mendidih.

Kecilkan api dan masukkan telur, keju Parmesan, serbuk lada putih dan garam ke dalam sos tadi. Kacau lagi hingga sosnya sebati dan pekat.

Cara Menghidang

1) Bubuh sedikit spaghetti di atas pinggan. Bubuh beberapa senduk sos ke atasnya. Hiaslah dgn daun parsley.

Atau….

2) Masukkan beberapa senduk sos ke dalam kuali (frying pan) yg agak besar. Kemudian, masukkan pula secukup spaghetti lalu “digoreng” sebentar – lembab2 gitu. Hidangkan ketika panas. Tambahkan parutan keju lagi jika suka. Kalau nak pedas, bolehlah taburkan chiili flakes.


3 comments:

hanieliza's cooking said...

Salam..
kakliza baru jer plan nak buat untuk jamu anak minggu ni...
sib baik tak terliuq...
nampak memang sodap laaaa.....

makcikkantin said...

sedaaap nampaknya bro...mmg rajinlah

BR said...

BR > Kak Liza

WS. Heheh. Resipi ni simple jer dan tk pedas lak tu. Insya'allah sesuai utk anak2 dan rasanya Alhamdulillah.


BR > makcikkantin

Alhamdulillah, buat mrk yg suka spaghetti, rasanya tk menghampakan. Rajin? heheh, kdg2 jer. kdg2 mim alif lam sin!