Followers

Friday, July 25, 2008

BUBUR TOW SUAN

Tow Suan merupakan makanan yang sangat digemari di kalangan orang-orang Teochew sebagai sarapan pagi atau snek. Ia agak ‘bergam’ dan bahan pemekat yg digunakan adalah tepung sengkuang Cina yg lebih mahal ataupun tepung keledek.

Atas permintaan lina(brunei), di sini saya sertakan 2 resipi Bubur Tow Suan; satu dari Pn Betty Yew (pakar masak dari Malaysia) dan satu lagi dari Pn Siti Mastura Alwi seorang chef tempatan. Tapi maaf ya, saya sendiri belum mencubanya. Bagi sesiapa yg juga berminat dgn hidangan ini, silalah mencubanya...


TOW SUAN
Sumber : Puan Betty Yew dr Buku Jamuan Ringan

Bahan-Bahan
300 gm kacang hijau tanpa kulit (dibasuh dan rendam semalaman)
420 gm gula pasir
7½ cawan air
4 helai daun pandan (disimpul0
4 sudu besar tepung sengkuang Cina atau tepung keledek (diadun dgn ½ cawan air)
6 keping yu char kue (dipotong-potong sepanjang 1”)

Cara:
Toskan kacang hijau dan letakkan di atas loyang yg dialas dengan sehelai kain kasa. Kukus di atas api besar selama 20 minit.

Masukkan gula dan air ke dalam periuk dan didihkan sambil dikacau-kacau. Masukkan daun pandan. Pekatkan dengan adunan sengkuang Cina atau adunan keledek. Teruskan mengacau. Adunan akan menjadi seperti kanji.

Angkat kain kasa yg menampung kacang hijau yg dikukus (untuk mengelakkan kacang yg sudah empuk pecah. Tuang ke dalam adunan kanji yg sedang mendidih. Apabila mendidih sekali lagi, angkat dan hidangkan panas-panas dengan yu char kue.



BUBUR TOW SUAN
(sumber resipi dan foto: Puan Siti Mastura Alwi)

Bahan “A”
500 gm kacang hijau tanpa kulit
(jika suka boleh ditambahkan dgn 150 gm kacang ginko)

Bahan “B”
150 gm tepung keledek (diayak)
250 ml air

Bahan “C”
320 gm gula halus
50 gm gula perang
2000 ml air
5 helai daun pandan

Cara:
Rendam kacang hijau selama satu jam. Kemudian kukus selam 1½ jam atau sehingga kacangnya empuk. Jika menggunakan kacang ginko, rebus sehingga empuk dan ketepikan.

Gal rata Bahan “B” dan ketepikan. Didihkan Bahan “C” lalu masukkan Bahan “B” dan kacau rata. Akhir seklai masukkan Bahan “A” dan kacang ginko. Hidangkan dengan hirisan char kuay.

No comments: