Followers

Friday, April 24, 2009

PUTU MAYAM



Juadah sarapan pagi yang biasa kita lihat, beli dan menikmatinya. Putu Mayam, yg berasal dari kaum India ini memang tak perlu diperkenalkan lagi. So, bagi sesiapa yg nak cuba, jom lihat resipinya.


PUTU MAYAM

Bahan-Bahan
360 gm tepung beras
700 ml air panas (mendidih) }
1½ sudu teh garam } ….. disatukan

Cara :

Bungkus tepung beras di dalam sehelai kain nipis dan kukus selama kira-kira 20 minit. Sejukkan sebentar lalu bubuh air panas tadi dan gaul/uli sehingga rata.

Jerang air dalam kukusan sehingga mendidih. Gunakan alat penekan tepung muruku, pilih acuan yg lubangnya halus. Masukkan sedikit adunan tepung tadi ke dalamnya.

Telungkupkan saringan yg diperbuat dari buluh. Picitkan keluar tepung tadi secara berpusing-pusing seperti membuat roti jala dgn saiz sebesar piring cawan teh.

Kukus selama 5 minit. Keluarkan dari kukusan dan perlahan-lahan ‘kopek’ putu mayam dari saringan buluh tadi dan alihkan pada sebuah dulang/pinggan besar.

Ulang proses ini sehingga kesemua adunan selesai digunakan. Hidangkan bersama kelapa parut putih & gula tanjung, “sothi” atau lauk kari yg lain.





8 comments:

Norliza said...

Assalamualaikum BR,

Saya curious dan ingin tahu, apabila dipicitkan keluar tepung tadi diatas saringan buluh, tidak menitis ke adunannya ke dalam lubang-lubang saringan itu?

Mat Gebu said...

salam rozzan...eh gula tanjung tu payah leer nak dpt kat M'sia, tapi pernah nampak, dia memang warna oren kemerahan yeaa....Puan/Cik Norliza i rasa tepung tu takkan menitis, sebab tepung beras bila u dah bancuh dengan air panas ia akan menjadi seakan2 doh yang 3/4 masak...

Ummi said...

Salam BR, waahh baru balik dr rumah mak td ada duk cakap nk wat putu mayam ni, baru nak cari acuan..hehe..Dulu2 mak selalu wat/bancuh dgn air panas tu, Ummi tekan tepung dlm acuan tu jek! Ni dh nmpak kat dpur BR, lg la terasa2 kat tekak.. :D

BR said...

BR > Norliza

Maaf, terlambat reply. Hah, Kawan kita Mat Gebu dah tlg jawab. Harap maklum ya.



BR > Mat Gebu

1st, tq tlg jawabkan saya pertanyaan Norliza. Bab gula tanjung tu, kat Spore ni no problem, senang nak dapat. Next time u mai Spore, belilah lebih2 yer!


BR > ummi

Buat jangan tak buat ummi. Nanti kempunan lak. Enak tau!!

makcikkantin said...

wah bro,
makcik selalu beli saja putu mayam ni..amat teruja dgn kerajinan bloggers dok buat benda2 yg agak time consuming ni. I've to change my mindset. i've to start to be rajin again!

BR said...

BR > makcikantin
Heheh, kalau tak dipecah ruyung mana kan dapat sagunya kan..Walaupun nampak rumit tp ekcelli senang jer..Cuma kalau kita sorang2 jer yg nk makan, beli jer dah, sonangnyer keje.

eyda said...

assalamualaikum..
selan saringan buluh guna yg plastik boleh x?..hehehhe mnat sangat nak buatnyer...

BR said...

BR > eyda
Insya'allah, boleh juga gunakan saringan plastik. Cuba, jgn tk cuba yer!