Followers

Sunday, July 05, 2009

BENDI MASAK ASAM REBUS

Lauk Asam Rebus memang mudah dan begitu basic. Di sini saya kongsi cara arwah mak saya memasaknya. Jika anda kurang gemar dgn bendi, anda boleh tukarkan kpd kacang panjang. Buat saya, kedua-duanya pun saya bedal!!!



BENDI MASAK ASAM REBUS

Bahan-Bahan
400 gm bendi –dibersihkan
- kalau yg kecil, biarkan sebatang2,hanya belah dua memanjang tp jgn putus, kalau besar dibelah dua, menyerong)

Bahan Kisar
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 batang cili merah
2-3 sudu besar udang kering
sedikit belacan
- kisar semua bahan dgn sedikit air

3 cawan air
secukup air asam pekat
garam secukup rasa
½ sudu teh gula (optional)

6 ulas bawang merah (dihiris)
sedikit minyak masak

Cara:

Masukkan bahan kisar ke dalam periuk bersama air & air asam. Biarkan mendidih lalu masukkan bendi, garam & gula (optional). Biarkan sehingga bendi layu sebentar lalu matikan api.

2) Kemudian, di sebuah kuali kecil, panaskan minyak dan goreng bawang merah hingga kekuningan. Tuangkan bawang goreng ni bersama minyaknya sekali ke dalam periuk asam rebus tadi. Kacau rata. Siap utk dihidangkan.

6 comments:

maryati said...

best dah cuba.... i loike it...10q bro

Kas's Diary said...

yummy!! enak skali...saya dah cuba..Lauk ini saya hidangkan bersama Ikan goring kerisi cecah cili,bawang,air limau & kicap...Power!! Thanks Bro...

Jama said...

Mummy jam suka masukkan daun kesum kalau masak asam rebus ni, letak nenas pun sedap. Makan dengan sambal belacan, lagi shiok!

BR said...

BR > maryati

Mekasih kembali dan tq krn mencuba. Alhamdulillah u like it.

BR said...

BR > Kas's Diary

Waduh!!! kecur air liur dgr pasal ulaman bawang, lada dan kicap tu!! Pasti enak.... You're welcome sis.

BR said...

BR > Mummy Jam

A'ah, lagi satu lauk yg biasa arwah mak saya masak, lebih kurang sama mcm ni. Kitorang sebut "Gulai Nenas". Pada lauk tu dibubuh hirisan nenas dan anak ikan kerisi atau apapun jenis ikan. Rasanya masam2 manis...Sedappp...