Followers

Sunday, July 08, 2007

TEPUNG GOMAK

Satu lagi jenis kuih tradisi Melayu yg menggunakan tepung kacang hijau - Tepung Gomak. Saya sendiri gemar dgn kuih ini. Resipi/foto ini juga saya tukil dari ALMAS. (Asmah Laili - Mintak Ampun Sedapnya) . Selamat mencuba!!



















TEPUNG GOMAK
(sumber: Pn Zahrah Roziz)

Bahan-Bahan "A"
200 gm kacang hijau
1 biji kelapa parut putih
500 gm gula timbang/hitam (saya prefer gula melaka)
300 gm gula pasir
2 helai daun pandan

Bahan-Bahan "B"
600 gm tepung pulut
1 mangkuk air
400 gm tepung kacang hijau
sedikit garam

Cara Utk Bahan "A"
Kacang hijau direbus hingga kembang.Kemudian tumbuk sampai hancur. Gula timbang dimasak dgn 2 cawan air lalu ditapis. Tenggekkan kuali di atas api yg sederhana besarnya. Tuangkan air gula, kacang hijau, kelapa, daun pandan, gula pasir dan sedikit garam. Masak hingga pekat dan sebati. Angkat dan ketepikan.

Cara Utk Bahan "B"
Uli tepung pulut dgn air dan garam sehingga menjadi doh yg lembut. Ambil sedikit doh, leperkan dan masukkan inti kacang hijau dan bulat-bulatkan. Panaskan air dalam periuk dan masukkan bebola ini. Bila kuihnya timbul bermakna kuihnya sudah masak. Angkat dan golek-golekkan di atas tpg kacang hijau sambil ditekan sedikit agar menjadi leper.

Panduan:
Untuk membuat tpg kacang hijau yg di dalam bahan B, terlebih dahulu kacang hijaunya hendaklah dicuci bersih dan ditoskan. Kemudian disangai/sangar hingga kekuningan. Setelah itu barulah dikisar halus sendiri atau dihantar kekedai utk dimesen halus.

4 comments:

Anonymous said...

ya allah bro. naperlah kita tak dok berjiran ekkk.. kuih2nyer sedap2 belaka.. tepung gomak ni kuih kegemaran saya.. uwaaaaaa naklah skiiittttt..

~ ila ~

Anonymous said...

Ni lagi satu favourite mama tapi lom pernah seumur hidup buat sendiri...hmm...apa excuse nak bagi pulak this time eh? Hehehe... hmm setelah difikiran sedalam-dalamnya...Excuse terbaik dan paling tepat ialah Mim Alif Lam Sim...hehehe...

Nina Suria said...

salam tuan rozzan
menu kali ni memang sesuai seantero negeri.. kakmOn pon suka kuih dari bahan kacang hijau ni, apa lagi kolek2 kacang tu.. huishhh terliur nak makan yg Bu Apsah buat waktu kita kecil2 dulu.. huhuhu sedeynye

BR said...

W'salam kakmon. Panggil saya rozzan je arr... lebih selesa. Saya juga suka kuih koleh2 tu. Anyway, jgn sedih2 sgt, yg pergi tetap pergi, kita doakan saja dgn Fatehah, semoga arwahnya di tempatkan di kalangan orang2 yg beriman, Insya'allah.