Followers

Friday, December 22, 2006

LASAGNA

Atas request daripada Mas, di sini saya postkan resipi LASAGNE yg saya petik dari buku resipi Warna. I've tried it before tapi dulu takde blog, jadi tak tangkap gambar...tangkap lasagne ni masuk mulut jerr heheh.... Insya'allah sedap.

LASAGNE (Sumber Resipi & Foto : Buku Masakan Warna)

1 biji bawang besar (potong dadu)
2 ulas bawang putih
1 tin (400 gm) buah tomato
½ sudu teh daun basil kering (dried basil)
¼ cawan pes tomato
1 sudu makan minyak
500 gm daging kisar
1½ cawan keju mozarella (diparut)
1½ cawan keju Tasty (diparut)
1 paket (250 gm) kepingan lasagne segera (direbus dahulu)
sayur-mayur utk ulaman
hirisan daun sup/bawang utk hiasan
1 bekas kaca tahan panas utk muatan 6 cawan.

Cara:

Kisar halus bawang besar, bawang putih, tomato, basil dan pes tomato. Panaskan minyak dalam kuali sederhana dan masukkan daging cincang. Balik-balikan hingga hilang warna merahnya. Masukkan bahan-bahan kisar dan masak hingga mendidih lalu kecilkan api dan masak lagi selama 10 minit atau sehingga ia pekat.

Ambil satu pertiga dari daging itu dan tuang dlm bekas kaca. Ratakan. Tabur di atasnya satu pertiga dari kombinasi keju. Lapiskan di atasnya dgn setengah bahagian kepingan lasagne segera. Ulang dan lapis di atasnya satu pertiga daging, satu pertiga kombinasi keju dan lebihan kepingan lasagne.

Tutup acuan dgn tutup periuk dan bakar dlm ketuhar 180 darjah Celsius selama 20 minit. Kemudian keluarkan tutup acuan dan bakar lagi selama 15 minit hingga ia kuning dan garing.

Lasagne enak dihidangkan bersama ulaman salada dan hirisan daun sup/bawang utk hiasan.

Panduan:
Lasagne adalah sejenis pasta. Ia hendaklah direbus dahulu sebentar hingga lembut sedikit dgn air. Garam secukup rasa dan 1 atau 2 sudu makan minyak. Keluarkan dan siram dgn air sejuk. Setelah itu diketepikan. Lasagne tidakboleh direbus terlalu lama.

************************************************************

Atau anda ingin mencuba satu lagi resipi Lasagna yg saya tukil dari Forum Resipi Diana. resipi adalah bersumber dari Pn Dekfa dari Osaka, Jepun. Selamat mencuba!




Lasagna
(sumber resipi & foto : Pn Dekfa)

250g kepingan lasagna (masak sprti peraturan yg terdpt pd kotak)
-selalu tak sampai 250 gms, ikut muat bekas.
175g grated mozzarella cheese


Sos Putih :
250 ml UHT milk
bawang
2-3 cm carrot (potong nipis)
1 helai bay leaf
1 fresh parsley
8-10 biji lada hitam
40 gm butter
40 gm tepung


Sos Daging :
1 biji bawang besar (dicincang)
2 ulas bawang putih (dicincang)
1 batang celery (dicincang)
75 gm carrot (dicincang)
400 gm daging kisar (boleh diganti dgn isi ayam/daging burger)
4 biji tomato (dibuang kulit, potong dadu) – boleh gunakan tomato yg dlm tin
1 helai bay leaf
secubit oregano
sedikit basil
minyak masak
225 ml air
1 sudu besar tomato puree
1½ sudu teh gula
garam
lada putih & lada hitam


Cara:

Sos Putih
Campur dan masak semua bahan white sauce dlm sauce pan. Kecilkan api dan renehkan utk beberapa minit. Alih sauce pan tadi, tutup, dan biarkan sebentar sekitar 10-15 minit supaya susu sebati. Kemudian tapis dan buang bahan yg tak perlu dan yg berketul2. Cairkan butter dlm api kecil, masukkan tepung dan kacau terus sehingga masak dlm seminit. Masukkan UHT milk, kacau berterusan dalam 5 minit sehingga menjadi sauce yg lawa. Ketepikan.

Sos Daging:
Panaskan minyak dlm saucepan dan goreng bawang, bawang putih, celery dan carrot sehingga bahan-bahan lembut. Masukkan daging kisar tadi dan masak sehingga keperang-perangan. Masukkan tomato dan herba2 tadi lalu dimasak lagi dalamasa 15-20 minit. Kemudian masukkan air, tomato puree, garam, gula dan lada putih/hitam. Renehkan (simmer) sehingga bahan menjadi pekat.

Lasagna
Sapu dan ratakan sos daging di dalam sebuah bekas. Pastikan bekas itu ‘oven-friendly dan cukup besar utk memasukkan semua bahan. Kemudian bubuh 2-3 sudu makan sos putih dan taburkan keju rata-rata utk menutupi lapisan. Susun kepingan lasagna di atas lapisan keju tadi. Ulang susunan sehingga selesai semua kepingan lasagna. Akhir sekali, bubuh sekali lagi sos daging, sos putih dan keju. Jika anda gemar makan keju, bolehlah lebihkan sukatan keju ini.

Bakar lasagna di dlm ketuhar pada suhu 190 degrees selam 45-50 minit atau sehingga paisan akhirnya kelihatan kuning keemasan. Hidang lasagna panas-panas.

Nota: Ada juga yg meletakkan sos perang tapi ini terserah pada citarasa anda.

2 comments:

Jama said...

Sekarang ada dijual lasagna yang tak payah direbus telebih dahulu, letak aje kepingan lasagna tu dan dilapis dengan white sauce dan sos daging, kemudiah bakar. Tak ingat apa brand nya tapi mummy beli kat NTUC supermarket.

BR said...

Wah, I learn something new today eh Mummy. Thanks for the info. Maybe senang nanti nak pi cari..