Followers

Friday, July 25, 2008

KEK LAPIS WATER MELON CHEESE

Sdri ju ada meminta resipi Kek Lapis Tembikai. Tapi sejauh ni, resipinya takde lagi dalam simpanan saya. Namun untuk tidak menghampakan ju, di sini saya poskan resipi Kek Lapis Water Melon Cheese (Kek Lapis Keju Tembikai) yg saya rasa hampir serupa atau pun memang sama. Dah lama jugak saya nak cuba buat kek ni tapi blum terlaksana. So, jika anda ingin mencubanya, silakan...


KEK LAPIS WATER MELON CHEESE
Sumber : ienah18 (mesra.net)

Bahan-bahannya:
10 biji telur
150gm gula halus
2 gelas tepung hong kong (kira-kira 180-200 gm)
1 sudu ovallette
100gm horlick
450gm mentega
1 tin susu pekat manis
250gm cream cheese
chocolate chips

Cara:
1) Telur, gula, tepung hong kong, horlick dan ovalette di pukul hingga kembang dan pekat.

2) Mentega,susu dan cream cheese di pukul hingga putih. satukan kedua-dua adunan dan gaul hingga sebati. Bahagi kan kpd 3 bahagian.

(a) warna hijau 3 lapis (setiap lapisan 5 sudu makan.
(b) warna putih 2 lapis (setiap lapis 5 sudu makan.
(c) warna merah lapis hingga habis (setiap lapisan taburkan dengan chocolate chips)

Bakarlah selapis-selapis sehingga masak.


Nota:
Untuk melihat camner rupa kek lapis tembikai ni, cuba lihat di sini http://keklapis-swk.blogspot.com/ . Buat ju dan mereka2 yg sedang dan masih menantikan empunya blog memberikan resipi kek lapis tembikai tu, mungkin anda boleh cuba resipi dari Iena18 ini ya!!

5 comments:

Anonymous said...

saya selalu gi blog aunty yochana utk resipi² menarik. ini ada resipi kek lapis tembikai, yang mungkin tuan cari.

http://auntyyochana.blogspot.com/2008/07/watermelon-lapis.html

BR said...

Thanks ki

Selain dari resipi aunty yochana, saya ada juga resipi dari Puan Rabiah Amit tapi blum saya updatekan.

Thanks again.

ana said...

Bro Rozzan

nak tanyer sikit - kek lapis H2Omelon cheese ni - di bakarkan bukan dikukus?

mekasih

BR said...

Ana,

Yup, kek ni dibakar. Sorry, tulah asyik copy resipi orang "wholesale" tanpa proof-reading. Nanti I update lagi.

ddfirdaus said...

salam, whole egg ke egg yolk?