Followers

Monday, May 26, 2008

KUIH LAPIS



Kuih Lapis ini saya ciluk resipinya dari salah sebuah blog yg saya ziarahi. Ia merupakan sejenis kuih lapis nyonya asli yg terdapat dijual di gerai2 kaum Cina. Apabila saya meneliti susunan warnanya, baru lah terjawab satu kemusykilan ttg kuih ini.

Kuih Lapis ni mempunyai tujuh lapis dan warnanya pula berselang seli antara merah jambu dan hijau. Pada lapis yg terakhir, dibubuh pula warna MERAH. Hah, sekarang sekarang baru lerr tau yg warna merah tu dibubuh bukan kerana si pembuat kuih tersalah bubuh warna, malahan memang itu lah cara kaum Cina membuatnya.

Saya mencuba resipi ini tetapi tidak mengikut susunan warnanya. Almaklumlah, baru seminggu lalu entry kek lapis saya dah berwarna merah jambu/hijau. Mcm jelak pulak! So Saya buatlah warna merah jambu/putih seperti orang2 Melayu menyediakannya. Kalau sesaper nak cuba, jom!!!


KUIH LAPIS

Bahan-Bahan:
150g tepung beras
30g tepung Hoon Kue
400 ml santan kotak }
160 ml air } …. satukan

Untuk Sirapnya
180g gula kaster
150ml air
¼ sudu teh garam
2 helai daun pandan (disimpul)

Cara:
Masak gula bersama air & daun pandan di dalam periuk hingga gula larut dan mendidih. Sejukkan.

Satukan tpg beras dan tpg Hoon Kue ke dalam mangkuk besar. Tuangkan campuran air + santan sedikit demi sedikit ke dalammya dan biarkan selama 30-40 minit. Kemudian masukkan garam dan kacau rata. Akhir sekali masukkan sirap. Tapis adunan jika perlu.


Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Satu dibiarkan plain manakala satu lagi diwarnakan merah jambu.


Panaskan kukusan dan masukkan loyang bulat 8” yg telah digris dgn minyak ke dalamnya dan biarkan 4-5 minit. Kemudian, tuangkan 4 senduk lauk adunan plain (kira-kira 150-160 ml) ke dalam loyang tadi. Kukus sehingga 5–6 minit atau hingga lapisan masak. Setelah itu, tuang pula adunan merah jambu dan kukus lagi. Ulangi proses ini berselang-seli warna sehingga lapan lapis kesemuanya.


Setelah lapisan akhir masak, teruskan mengukus selama 12-15 minit lagi. Biarkan kuih betul-betul sejuk sebelum memotongnya.




Nota:

Buat informasi LilySara dan yg belum pernah lihat tepung Hoen Kue, ini adalah satu contoh. Tepung ini banyak digunakan dalam resipi kuih-kuih tradisi Nyonya/Peranakan dan Indonesia. Yg ini produknya keluaran Singapura. Kalau di Malaysia, mungkin ada jenama lain seperti Nona atau Nur. Tapi, kalau di Ireland, saya kurang pasti ya, LilySara. Harap maklum.





10 comments:

Anonymous said...

Sweet je kaler kuih lapis bro ni..

BR said...

Heheh.. thanks mama. In my opinion, rasanya enak dan texturenya pun halus. Tak menghampakan.

SaraLily said...

Salam..rozzan,saya nak tanya cam ner ngan rupa tepong hoon kue tu,saya lum pernah tgk lagi tepung tu...klu gi kedai mane2 ade tak jual..??
Thanks

BR said...

WS lilysara.
Insya'allah nanti saya updatekan pic dia.

Anonymous said...

BR,
kalau tak guna tepung hoon kue tu takpe ke? nak kena ganti dgn tepung apa pulak ya?

amalina

BR said...

Hi amalina,
Kalau takde tpg hoen kue, anda boleh tukarkan kpd tpg jagung/tpg ubi.

Anonymous said...

Salam Bro,

How do i cut the slices of kuih as pretty n neat as yours?

BR said...

WS,
Pertama sekali kena tunggu hingga kuih tu betul2 sejuk. Then saya gunakan pisau yg tajam dan potong dgn hati2. Kalau perlu sapukan pisau anda dgn sedikit minyak jagung. (sikit jer) supaya mudah pisau tu bergerak memotong kuih lapis tu.

Nur haura afeeya said...

Salam

Nur haura afeeya said...

Cucu Puan Mazili, Kanser Leukimia ALL B- Cell.
Puan Mazili ada cucu lelaki berumur 3 tahun 8bulan yang dulu menghidap kanser Leukimia ALL B-Cell (Acute Precursor B-Cell All). Kalau dulu dia mengalami komplikasi limpa dan hati yang dah bengkak tapi sekarang syukur dia dah sembuh dengan rawatan doktor dan rawatan dari Jutawan Herbs.Sekarang dia menjalani kehidupan seperti kanak-kanak sihat lain.
..................................................................

▪️Puan Roselawaty bt Jaafar, Kanser payudara tahap 2.
Pada tahun 2019 doktor telah mengesahkan dia menghidap kanser payudara tahap 2. Sekarang ni dah sembuh dari kanser selepas membuat rawatan di hospital dan mengamalkan Jus Jutawan Herbs.

.................................................................

▪️Puan Zalina bt Ismail, Kanser Payudara.
Dia telah disahkan menghidap kanser payudara pada tahun 2018 dan kini dah sembuh setelah menjalani rawatan hospital dan merawat dengan rawatan Jus Jutawan Herbs.

..................................................................

▪️Puan Noraini Yusof, Kanser Payudara tahap 3.
Pada tahun 2017 dia disahkan doktor menghidap kanser payudara tahap 3.size ketulan kanser Puan Noraini dalam 13.3 cm. Disamping meneruskan rawatan hospital, dia juga terus kekal minum Jus Neo Plus Jutawan Herbs yang juga merawat dan memastikan kesihatan terus baik. Keputusan ujian kesihatan semua bagus dan sekarang dah sembuh.

...............................................................

Nanti boleh hubungi saya sendiri untuk testimoni2 td tu yer dan testimoni2 pesakit2 lain dan banyak lagi ..๐Ÿ˜‰

Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap saya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


Call order wasap@call saya- En mohd zuhairi- 0174687570

๐Ÿ˜kalau wasap saya blas lambat (biasa nya sebab ramai yg wasap saya.)
Tak pa nanti sy balas wasap pelan2 taw
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring
En. Mohd Zuhairi ,Pengasas Jutawan Herbs- 017468 7570