Followers

Saturday, February 02, 2008

KARIPAP

Di Singapura ni, Karipap merupakan istilah bagi pastri yg berisi inti kentang/daging yang pembikinannya telah dipelopori oleh kaum India Muslim. Dahulunya bila sebut karipap je, terbayanglah juadah yg berbentuk tiga-segi berintikan kentang. (Ianya berlainan sedikit dengan "curry-puff" moden kerana curry-puff yg biasanya kita beli dikedai2 kek berasaskan "puff pastry" atau "flaky pastry"). Seingat saya, sewaktu saya kecil2, harga sekeping ialah 20-30 sen. Sekarang ni, terdapat pelbagai jenis karipap dan berbagai bentuk dan perisa. Pilih saja yg anda mahu. Saya telah membuat karipap dgn menggunakan salah satu resipi yg ada dalam simpanan saya. Kalau anda ingin mencuba, ayuh!!

KARIPAP
Bahan-Bahan Utk Kulit Karipap
580 gm tepung gandum
180 gm pastry majerin (lemak pastri) }
1½ sudu teh baking powder } … diayak
1¼ cawan( kira-kira 250-280 ml) air sejuk
1 biji telur ayam
1 sudu teh garam
2 sudu teh pewarna kuning
2 sudu makan jus lemon (optional)
95 ml minyak

Utk Sapu atas Karipap
1 biji kuning telur }
2 sudu teh susu cair } … dipukul

Cara:
Lemak pastri digiling nipis lalu simpan dalam peti sejuk. (Saya biarkan saja kat luar-senang nak sapu ke atas adunan nanti). Tepung, minyak dan telur dipukul atau diuli hingga menjadi serbuk roti. Kemudian masukkan air, jus lemon dan garam lalu uli hingga lembut tetapi tidak melekit.

Taburkan tepung atas papan pencanai. Canai adunan memanjang lalu letakkan lemak pastri tadi. Kemudian lipat dan canai (giling) 2 kali ganda panjangnya. Canai dan lipat lagi. Buat begini sebanyak 3 kali. Rehatkan adunan selama kira-kira 1-2 jam dalam peti sejuk

Kemudian, canailah adunan mengikut ketebalan yg anda suka dan bubuh inti. Bakar di dalam oven yg telah dipanaskan (170-180 darjah) selama kira-kira 25-30 minit.

Bahan Inti
300 gm kentang (potong dadu)
100 gm daging kisar atau isi ayam
4 biji bawang besar (potong dadu)
2 sudu makan rempah kari daging
1 ulas bawang putih (cincang)
sedikit daun kari, sedikit garam
minyak utk menumis

(Masaklah seperti memasak inti karipap/epok-epok biasa)

Nota:
1) Ada resipi lama yg menggunakan lemak kambing instead of pastry margarine.
2) Ada resipi yg menyuruh anda mencelupkan karipap ini ke dalam air sejuk sebelum disusun di dalam dulang pembakar. Kemudian sedikit minyak dibubuh ke atas karipap tersebut dan seterusnya dibakar dalam ketuhar.
































5 comments:

hani said...

ler... di sini rupa nyer ... saya jumpa resipi karipap... saya memang mencari cari... terimakaseh ya rozzan, saya add rozzan kat blog saya jadi senang saya nak cari resepi yang best best.. :)

Anonymous said...

Bro, I nak cuba this recipe, tapi di sini (Aust) takde pastry marg or shortening. Boleh tukar dgn olive oil spread atau lain bahan? Thanks!

MAS said...

salam abg, bole tanye ader resepi utk gravy kuah currypuff nie tak? Terima kasih

Unknown said...

saya tak faham, ada video yang bikin karipop ini? email saya: techbts@hotmail.com

Anonymous said...

Maaf. Ini resipi sama/ tak sama dgn karipap Bai ,Onan Rd S'pura itu.?

Dr. Adenan
ex Bartlian .