Followers

Sunday, April 20, 2008

KEK LAPIS PURNAMA

Been quite busy lately and tired and perhaps... not in the mood for updates. Anyway, for those whom I've not reply to your enquiries, plse, plse give a a little more time. I'll get back to you soon. meantime , just wanna share this KEK LAPIS PURNAMA recipe & pics which I baked a couple of days ago. The recipe, if I could recall, is from Forum Cari. According to the source, it is one of Puan Rabiah Amit's collection of Kek Lapis Sarawak. I actually did 3/4 of the recipe. Overall, the taste is quite alright.




KEK LAPIS PURNAMA

Bahan A

16 biji kuning telur
6 biji putih telur
200 gram gula halus
150 tepung hong kong
1 sudu makan ovelette

Bahan B
450 gram mentega
1/2 tin susu pekat manis (saiz biasa)

Bahan C
1 tin kecil seri kaya
100 gram Nestum
pewarna hijau, kuning,coklat dan oren (saya tukar kpd coklat, merah, oren & kuning)
perasa pandan, pisang, kopi, oren (saya tukar kpd coklat, strawberry, oren & mangga)

Cara Menyediakan-ikut buku Rabiah Amit

1. Pukul bahan A hingga ringan & kembang.
2. Pukul bahan B hingga putih dan kembang.
3. Satukan adunan A & B, gaul sebati.
4. Masukkan seri kaya dan Nestum. Kacau rata.
Bahagikan adunan kepada 4 bahagian:

a) 1 bahagian warnakan coklat & masukkan perasa coklat
b) 1 bahagian warnakan merah dan perasa strawberry
c) 1 bahagian masukkan oren dan masukkan perasa oren
d) 1 bahagian warnakan kuning dan perasa mangga

5. Sediakan acuan 8 ½ " X 8 ½ " X 4". Tuang selapis nipis bahagian warna hijau. Bakar dengan api grill di dlm ketuhar bersuhu 250 darjah celcius selama 3 minit.
6. Ulangi langkah 5 hingga adunan habis.
7. Ulang proses sebagaimana dalam langkah 5 dan 6 dengan warna kuning, oren dan coklat sehingga adunan habis.
8. Akhir sekali, bakar di dlm ketuhar bersuhu 180 darjah celcius selama 5 minit.
9. keluarkan dan biarkan kek sejuk di dlm acuan.

4 comments:

Anonymous said...

salam bro rozzan,

saya ni nak buat sangat kek lapis tapi ada 2 benda yang tak ada kat US ni:
1. tepung hongkong
2. ovellette
lagi satu, sekaya tu apa? kalau 3 benda ni takde, boleh ke saya ganti dgn tpg lain? kalau tak letak tak jadi ke nanti kek saya tu bro rozzan? tolonglah!! tangan ni dah gatai-gatai nak buat kek lapis ni.

tq

zuleikha

Anonymous said...

akum bro rozzan..
wah...tahniah ya..page bro no btl2 power!terus lapar tengok gambar2 makanan tu...tima kasih krn sudi bkongsi ilmu ngn smua org..nnt sy nk cuba wat tapai tu..hajat di hati nk bukak kilang tapai nih..ni br nk start wat research yg berkaitan.

Good job!

noor.salini@gmail.com

BRO ROZZAN said...

>Anonymous 1

Maaf, I missed ur question. I guess better late than never.
My reply:
Kalau takde tpg HK boleh gunakan any tpg kek.In some kek lapis recipes, ovalette tk digunakan. It may be omitted. Sekaya tu egg jam atau serikaya.

>noor.salini

Sorry jugak ya, lmbt reply. Thanks for visiting. Btw, dah cuba blum buat tapai tu?

diva said...

wow i like this cake :D