Followers

Wednesday, December 06, 2006

CHOCOLATE ECLAIR / KRIM PUFF BUAH-BUAHAN

Dua resipi (& foto yg telah di edit) ini saya petik dari sebuah majalah dari Malaysia (dah lupa lak nama majalahnya sbb heheh.. saya koyakkan jer bab resipi tu, cover dan penutupnya entah ke manalah agak nya!) Looks appetizing tapi saya belum cuba ya! Saya ada resipi yg selalu saya gunakan utk membuat krim puff (Blog Entry dtd 20 Nov 06 ) dan pernah membuat krim puff buah-buahan ni tapi masa tu lupa lak nak snap pictures sbb that time blum ade blog. Anyway, it boils down to basics. Kalau anda dah ada resepi asas krim puff/eclair yg biasa dibuat dan menjadi, gunakanlah. Ini sebagai pencuci mata dan memberi idea camner nak gubahkan eclair dan krim puff ni.
Bahan-Bahannya
150 gm tpg gandum
120 gm mentega
150 ml air
4 biji telur
2 sudu kecil gula halus
secubit garam

Cara:
Air, mentega, gula halus dan garam dimasak hingga mentega cair. Masukkan tpg gandum dan kacau hingga sebati sehingga tak melekat di periuk. Tuangkan adunan ini ke dalam mixer dan dipukul hingga rata, pekat. Masukkan telur sebiji demi sebiji sambil dipukul terus. Setelah itu masukkan adunan dalam piping bag bertiub bintang lalu paipkan ke atas dulang pembakar. Bakar di dalam ketuhar yg telah dipanaskan dahulu dgn suhu 180 C hingga kekuningan. Sejukkan puff ini dan dibelah dua jgn putus. Paipkan kastad cokelat ke dalamnya. Akhir sekali sapukan cokelat cair di atasnya.

Bahan Kastad Cokelat
250 ml susu segar
200 ml krim segar
30 ml tpg kastad
100 gm cokelat masakan
40 gm gula halus

Cara
Satukan semua bahan dan masak di atas api hingga pekat.

Hiasan
chocolate coating
badam hiris atau cincang


KRIM PUFF BUAH-BUAHAN

Bahan-Bahan

70 gm tpg gandum, 60 gm mentega, 125 ml air, 1 sudu kecil gula kaster, 2 biji telur, secubit garam.

Cara : Mentega, air, gula kaster dan garam dimasak hingga mentega cair. Masukkan tpg gandum dan dikacau hingga sebati supaya tidak melekat di periuk. Tuangkan adunan ke dalam mixer dan kacau hingga sebati. Kemudian masukkan telur sebiji demi sebiji. Paipkan adunan di atas dulang pembakar dgn menggunakan piping bag bertiub bintang. Bakar di dalam ketuhar yg telah dipanaskan hingga kekuningan. Puff ini kemudian dibelah dua (jgn putus) , paipkan krim kastad ke dalamnya dan susunkan hirisan buah-buahan di atas/dalamnya. Kilatkan dgn instant jelly atau apricot jel.

Bahan Krim: 250 ml susu segar, 100 ml krim segar, 20 m gula halus, 15 gm tpg kastad

Cara : Satukan semua bahan dan masak di atas api hingga pekat.

5 comments:

Anonymous said...

Rossya kalau buat cream puff pun suka letak atas krimnya denga fruit cocktail yang sudah di tapis air gula nyer... sedap..

BR said...

Mmg sedap arr.. tapi takleh mkn banyak2. lebar nanti!!

norinah said...

krim segar maksudnya whipping cream

BR said...

Yup, betul :)

Anonymous said...

Di bakar brape lama?