Followers

Sunday, November 23, 2008

MENU - LEMAK TURI, AYAM MSK MERAH, TELUR BERLADO & SAMBAL KUINI

Sekedar berkongsi menu sempoi hujung minggu ni. - tu pun kalau masak lerr... Kdg2 hujung minggu dapur tak berasap!!! sebab, dah hujung2 tahun ni banyak jemputan ke majlis walimatul urus. Kalau pi rumah sedara rapat pulak, dah mkn, tapau lagi. So, rehat sket lah perkakas kat dapur tu yer..




Utk resipi, sila rujuk ke link ini




Bahan-Bahan
1 ikat daun turi dibersihkan dan diambil daunnya saja
2 biji keledek (potong kecil)
200 ml santan kotak
2-3 cawan air
garam secukup rasa
secubit perasa (optional)
1-2 sudu besar minyak (utk menumis)

Bahan Kisar
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 btg kecil cili merah (boleh ditiadakan)
1 cm kunyit hidup (atau 1 sudu teh kunyit serbuk)
2 sudu besar (bumbung) udang kering

Cara
1. Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan kisar. Kacau sebentar.
2. Masukkan air dan sedikit santan bersama keledek. masak hingga keledek empuk baru masukkan daun turi, lebihan santan tadi dan juga garam.
3. Kacau hingga kuahnya mendidih sebentar sebelum dimatikan api.

Nota:
1. Secara umum, Lauk Lemak ni, tak kiralah yg menggunakan sayur turi, pucuk paku/pakis, daun ubi, nangka, dll, boleh dimasak dgn kaedah 'melebur'. Maksudnya, tak perlu ditumis dgn minyak. Kesemua bahan kisar dimasukkan ke dalam periuk bersama air/santan yg mencukupi lalu dimasak hingga mendidih barulah dimasukkan sayuran tadi agar sayur tu tak ler layu sgt. Nanti hilang vitaminnya pulak!


2. Oleh kerana penggunaan jangka panjang serbuk perasa taklah begitu baik, cuba elakkan drpd menggunakannya. (sesetengah org ckp, takut botak pula kepala nanti!!). Bubuhlah sedikit gula (1/2 hingga 1 sudu kecil) ke dalam masakan anda sebagai ganti.


Bahan-Bahan
10 biji telur
secukup minyak masak
(telur direbus & kemudian digoreng dgn minyak sehingga kekuningan)

Bahan Kisar (tak perlu terlalu halus)
4 btg cili merah (kalau nk pedas boleh tambah dgn sedikit cili padi )
1 biji bawang besar
1-2 ulas bawang putih
sedikit cuka (optional)
air dari perahan 3 biji limau kasturi
garam, gula secukup rasa
minyak utk menumis

Cara
Panaskan minyak dan tumis bahan2 kisar sehingga garing. Masukkan cuka, perahan air limau, garam & gula. Akhir sekali masukkan telur. kacau rata dan sesuaikan rasanya. Tambahlah apa yg perlu.



Bahan-Bahan:
1 biji buah kuini (jgn terlalu masak) - dipotong kecil2
3 batang cili merah
3-4 batang cili padi (optional)
sedikit belacan Penang (disangai hingga garing)
secukup air asam
gula secukup rasa
secubit garam (tak perlu bubuh kalau belacannya dah masin)

Cara:
Tumbuk belacan bersama cili merah dan cili padi. Masukkan air asam, garam dan secukup gula. Masukkan pula buah kuini dan digaul rata. Boleh juga diperahkan sedikit jus limau kasturi.

4 comments:

Aishah @ UmmiAqil said...

dah lama tak mkn lemak turi tu...rindu nye...

VG said...

Hi Bro Rozzan....a surprise is waiting for you on my blog. Check out my post AWARDS: LOADS OF THEM - AGAIN

BRO ROZZAN said...

BR>Aishah
Kat sana, ada dijual sayur turi kot?

BRO ROZZAN said...

BR>VG
Thanks, I'll pay a visit one of these days ya.