Followers

Friday, September 16, 2011

KEK LAPIS CEMPEDAK, KEK LAPIS PEPPERMINT CHOC ANDES, KEK LAPIS PRUNE BEREMPAH


Salam buat semua pengunjung. Maaf, kerana saya selalu 'cuti rehat' memanjang waktu bulan puasa. Lagipun keadaan kesihatan pun kadang2 ok kadang KO! Wife dah pesan...tahun ni xyah amik order kek lapis laa. Rehat jer..... kebetulan, cuti yg saya sediakan utk baking pun kena kensel dek Pilihanraya Presiden Spura!

Apapun, saya dapat menyediakan 4 biji kek lapis, tiga utk saya sendiri dan satu lagi buat Mami Asmah Laili. Di sini saya sertakan resipi-resipi utk dikongsi bersama.




KEK LAPIS PEPPERMINT CHOC ANDES


Bahan-Bahan
450 gm mentega
1 sudu teh ovalette (optional), saya tk taruk
180 gm gula halus
10 biji telur (saiz besar)
120 gm serikaya/sekaya
1 tin susu pekat manis
120 gm Horlicks
240 gm tepung Hong Kong
1 sudu besar esen peppermint
secukup pewarna hijau (saya gunakan jenis serbuk)
2 sudu besar chocolate paste/emulco
2 bungkus Chocolate ANDES perisa peppermint

Cara
Pukul mentega, ovalette dan gula dgn high speed sehingga kembang (7 – 8 minit)
Masukkan telur sebiji sebiji sambil terus memukul hingga sebati. (4-5 minit)
Perlahankan speed mixer dan masukkan sekaya, susu manis dan horlicks. Pukul lagi hingga rata.
Perlahankan terus speed mixer ke tahap paling rendah dan masukkan tepung HK. Pukul sebentar setakat adunan dah rata. (1-2 minit)

Bahagikan adunan kepada 2 bahagian; 

1 bahagian diwarnakan hijau dan dibubuh esen peppermint.
1 bahagian lagi di bahagikan kpd 2 - satu plain dan satu cokelat (dibubuh chocolate paste).

Cara membakar :

Bakarlah 4-5 lapisan pertama berselang-seli di antara adunan plain dan cokelat.
Kemudian, bakarlah lapisan hijau sehingga selesai dgn dibubuh choc ANDES di antara lapisan2 tersebut.
Akhir sekali bakar lagi 4-5 lapisan terakhir dgn adunan plain/cokelat.





KEK LAPIS CEMPEDAK


Terdapat pelbagai variasi resipi kek lapis cempedak. Di blog saya pun dah ada 2 resipi yg berbeza yg dah saya kongsi pada entry2 yg lalu. Kali ini, saya buat satu lagi versi kek lapis cempedak yg saya rasa terbaik yg pernah saya buat. Ini pandangan saya lerr. Kata orang tu "lain orang, lain rasanya".


Kalau nak cuba, silalah menelaah resipi berikut :


 
KEK LAPIS CEMPEDAK

Bahan A :
500g mentega
4 sudu besar susu pekat manis
1 sudu teh esen cempedak - (optional)
1 sudu teh esen vanilla

(Pukul semua bahan di atas dgn high speed)

Bahan B :
20 kuning telur
5 putih telur
270 gm gula kaster (halus)
1 sudu besar ovallete

120 gm tepung Hong Kong/ Top
20 gm tepung susu
150 gm puree cempedak*

*Bahan Utk Puree :

600 gm  isi cempedak (dibuang biji)
220 gm gula kaster/halus
220 ml air
(Campurkan semua bahan dan kisar halus. Masak sebentar di atas api sehingga pekat. Dikacau2 selalu agar tidak hangit)
 

Cara :
Pukul telur, gula kaster, ovalette di dalam mangkuk mixer dgn high speed sehingga kembang dan pekat.
Kemudian, masukkan Bahan A ke dalam adunan telur tadi dan kacau rata.


Seterusnya, bubuh tepung HK dan tepung susu, sedikit demi sedikit lalu dikacau rata.


Akhir sekali bubuh 150 gm puree cempedak. Kacau lagi hingga sebati.

Sediakan loyang kek berukuran 10” x 7” atau 8” x 8”. Alaskan dasar loyang dgn kertas tracing dan gris kan di sekelilingnya.
Kemudian mulalah membakar/melapis kek di dalam oven dgn suhu 170-180 darjah Celsius.

Utk lapisan pertama, bakarlah dgn menggunakan api atas dan bawah sekitar 5 minit dan kemudian tukarkan kepada api atas (grill) saja dan terus membakar sehingga kekuningan.

Bakar lapisan kedua seperti biasa sehingga masak. Kemudian bubuh 2-3 sudu besar puree cempedak ke atas lapisan kedua yg dah masak tu lalu ratakan. Bakar hingga cempedak betul2 kering. 

Kemudian buatlah lapisan seterusnya. Setiap dua lapis baru dibubuh lapisan puree cempedak. Buat begini sehingga selesai adunan.

Setelah lapisan terakhir dibakar, kecilkan suhu oven kpd 130-140  dan buka semula api atas bawah lalu bakar selama 10-15 minit sehingga kek masak rata.  



NOTA :
Utk menambah rasa lebih lemak kpd kek, anda bolehlah sapukan mentega cair di permukaan setiap lapisan kek yg plain (tanpa cempedak).

Setiap lapisan kek menggunakan 2 senduk bujur adunan. Kalau rajin, bolehlah dibubuh puree cempedak pada setiap lapisan kek... 
  







Yang dibawah ini pula resip kacukan prune dan rempah. Dek kerana malas nk buat lapis prune dan rempah seCara berasingan, hah.. nilah dia keje orang malas...



Jom, layan resipi sekali lagi...


KEK LAPIS PRUNE BEREMPAH

Bahan-bahannya:
20 biji kuning telur
5 biji putih telur
280 gm gula halus
500 gm mentega
150 gm tepung Hong Kong
200 gm susu pekat
50 gm badam kisar
2 sudu teh rempah kuih
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh vanilli
180 gm buah prune (digunting2)

Peraturannya:
1. Mentega, vanilli dan susu pekat dikacau hingga kembang. Ketepikan.
2. Pukul putih telur bersama baking powder hingga kembang. Masukkan gula sedikit-sedikit sehingga habis. Pukul lagi hingga naik dan pekat.
3. Masukkan kuning telur satu persatu dan terus pukul hingga sebati.
4. Masukkan mentega yang telah dikacau tadi ke dalam adunan putih telur.
Kacau rata-rata lalu masukkan tepung sedikit demi sedikit.
5. Masukkan badam dan rempah kuih. Kacau hingga rata dan sebati.
6. Bakarlah selapis demi selapis hingga masak. Pada setiap lapisan genap, bolehlah dibubuh dgn buah prune.

Nota :
1 Pada lapisan pertama, gunakan api atas bawah dgn suhu 170-180 darjah Celsius. Setelah lapisan pertama hampir masak, tukarkan oven kpd fungsi grill dan bakar sehingga kekuningan.
2 Lapisan kedua sehingga akhir, gunakan api grill sahaja.
3. Kalau suka, pada setiap lapisan boleh disapu dgn mentega cair.






Yang di bawah ni pula.. Kek Lapis Lempuk Durian yg saya buat khas utk Mami Asmah Laili. Oleh kerana hadiah, x dapatlah saya dissect dan posing2kan tekstur dan rupa keknya yer! Setakat rupa di luar jer ;). Semoga Mami berpuas hati dgn hasilnya, mudah2an. Kalau kurang enak, "mintak ampunzzz" Apapun, resipinya ada di sini.



7 comments:

Anonymous said...

As salam Bro Rozzan, saya nk tanyer la, utk resepi kek lapis prune rempah ni gunakn loyang size aper ya n kalau saya nk buat 1/2 adunan nk guna size aper yg ok eh ?? trima kasih..

BR said...

WS. Saya selalu gunakn loyang 10"x7" atau 8"x 8". Kalau separuh adunan maybe u boleh gunakn loyang 5"x5". Harap maklum :)

Anonymous said...

oven baby belling saya tak ada api atas aje, yg ada grill no (1-5) dan oven aje. Dari lapisan ke2 kena guna grill no brp ? tu yg saya tak faham. Boleh beritahu saya.
Terimakasih.

Yana said...

Api atas tu grill la. Di oven baby belling saya pakai nombor 3 dah cukop panas.

Unknown said...

What time of milk powder? Any milk powder will do? Thks

Anonymous said...

Salam.. tumpang tanya... putih telur yg dipukul dgn gula sampai kembang tu... pukul sapai soft peaks ke.. hard peaks ye.. hope to hear from you soon.

Unknown said...

Salam, saya baru beli oven baby belling tapi masaalah nye grill nye tak ada knob suhu macam oven yg lama..saya putar ke grill...tapi terlalu panas sampai hangus....tak tau macamana nak control suhu.