Followers

Friday, August 19, 2011

Permintaan Resipi - BISKUT ICE-ICE BABY aka ICE NESTUM

Ini permintaan dari seorang pengunjung Sdri Khadija. Harap2 this is what you are looking for ya sis. Saya tukil dari blog DewiCintaDunia  Terima kasih Sis Dewi dan empunya resipi Puan Azyyati.


BISKUT ICE – ICE BABY / ICE NESTUM


Bahan-bahan
250 gm mentega
90 gm gula halus
1 biji kuning telur
80 gm tepung jagung
300 gm tepung gandum
100 gm Nestum (dikidar)
1 sudu besar vanilla
perisa coffee utk haisan

Cara Membuat :
Pukul mentega dan gula hingga kembang. lepas tu masukkan kuning telur, tepung jagung, tepung gandum, Nestum dan vanilla. Gaul rat-rata.

TOPPING (MERINGUE)
1 sudu makan meringue powder
6 sudu makan gula icing
¼ cawan air
1 sudu makan tepung jagung

Cara Membuat
PUKUL meringue powder dan air hingga kembang ,lepas itu , masukkan gula icing dan pukul hingga kembang , akhir sekali masukkan tepung jagung.

Langkah Seterusnya:
Terlebih dahulu saya memohon maaf kerana resipi ini telah tergantung sekian lama tanpa cara yang lengkap. Resepi asal memang saya dapat banyak ni saja.

* untuk makluman, saya pun tak pernah cuba resipi ni, jadi kena try at your own risk ye..maybe buat setengah adunan dulu. Kalau saya dan cuba nanti, bolehlah saya guide rakan-rakan

Jadi untuk tidak menghampakan semua, saya sambung cara penyediaan biskut ini seperti berikut;

1. canai adunan biskut mengikut ketebalan yang disukai, tapi selalunya dicanai nipis dan terapkan sebesar duit syiling 50 sen. Susun di atas loyang yang telah dialas dengan kertas minyak.

2. kemudian, paipkan adunan meringue ke atas biskut tadi, lorekkan dengan lidi yang telah dicelup dengan perisa coffee untuk mencantikkan biskut.

3. seterusnya bakar pada suhu 150 darjah celcius - 180 darjah celcius bergantung kepada jenis oven sehingga masak.

*untuk mengetahui sama ada biskut tersebut telah masak atau belum, bolehlah tolak salah satu biskut dan kalau senang nak tanggal, maksudnya masaklah tu.

 * Resipi ni saya C&P jer dari blog asal Tuanpunya yer.. thanks.

1 comment:

Cik Hani yang Baik said...

terharu ada orang sudi ambil resepi dari blog saya :)
harap-harap resepi tu membantu and mencapai kejayaan